12.märts 2003 avatud portaali peamine eesmärk oli informatsiooni jagada. Praeguste võimaluste pakkumine jäi veel kaugesse tulevikku. Tänaseks on eesti.ee arenduste ja täiustamiste tulemusel mugav ja turvaline kanal riigiga suhtlemiseks nii kodaniku, ettevõtja kui ka ametniku jaoks.
Riigiportaali loomine
Eesti.ee portaali päise välimus 2003. aastal värskelt pärast teabeportaali avamist.
12.märts 2003 avas majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi riigi infosüsteemide osakond (RISO) kodaniku teabeportaali www.eesti.ee.
Uus teabeportaal andis inimestele infot nende õiguste ja kohustuste kohta Eesti riigis. Lisaks sellele jagati nõuandeid praktiliseks asjaajamiseks riigiasutustega.
Teabeportaali avamine oli tähtis samm, et inimestel oleks tulevikus lihtsam riigi, kolmanda sektori ja erasektori asutustega asju ajada. Teabeportaali sisu täiendati pidevalt, aastaga said plaanitud eestikeelsed teemad valmis.
Info ja päringute tegemine toimub eraldi portaalides. E-teenuste kasutamiseks suunab teabeportaal kasutajad edasi kodanikuportaali. Kodanikuportaali päringute keskkonnas saavad kodanikud vaadata erinevatest andmekogudest ja registritest oma andmeid. Sisse saab logida internetipanga kaudu ja ID-kaardiga.
Uus portaal on edasiarendus varem loodud e-riigi portaalile www.riik.ee. Selle sisu eest vastutab Eesti informaatikakeskus.
Päringute tegemiseks ja teenuste kasutamiseks logiti X-tee keskkonda.
Edasiarendamine ja uue kontseptsiooni esitamine
Portaali täiendatakse pidevalt. 2005. aastal avalikustatakse eesti.ee portaali vene- ja ingliskeelne sisu. Samal ajal tutvustatakse uut kontseptsiooni Sinu Eesti, mis annab teabeportaali arendamisele värske suuna.
Sinu Eesti kontseptsiooni eesmärk on kujundada portaal kasutajasõbralikumaks, sealhulgas ka infoarhitektuur. Seni loodud infosüsteemid on lähtunud peamiselt asutuste või ministeeriumide valitsemisalade vaatest, mis on kasutajatele ebamugav ja ebaloogiline.
Tähelepanu pööratakse nüüd rohkem ka ettevõtjate võimalustele. Ametlik @eesti.ee e-posti süsteem hakkab teenuseid pakkuma ka ettevõtjatele, et riigi saadetud e-kirjad jõuaks alati õigele aadressile usaldusväärset teed pidi kohale.
Veel on lahus teabeportaali info ja kodanikuportaali e-teenused. Varem veebis kättesaadavataks tehtud blankettide asemel hakatakse arendama e-vorme, mida saab täita ja ära saata otse portaalist. Arendamist juhib tollane riigi infosüsteemide arenduskeskus.
Edasiarendatud kolmkeelne portaalivaade, kus ettevõtja saab oma ametlikku e-posti suunata.
Portaal hakkab riiki tervikuna kajastama
2007. aasta septembris toimub oluline ja oodatud muutus – valmib riigiportaal eesti.ee.
Uus riigiportaal koondab senise teabeportaali ja kodanikuportaali. Kodanikule, ettevõtjale ning ametnikule on info ja teenused rolli järgi jaotatud. Nüüd on e-teenused ja informatsioon kättesaadavad ühtsest portaalist.
Uue välimusega ühtne riigiportaal 2007. aastal.
2008. aastaks on kõik varasemalt eraldiseisvalt arendatud riigi kesksed portaalid ümber suunatud riigiportaalile eesti.ee (lisaks kodanikuportaalile ka e-riigi portaal www.riik.ee ja X-tee portaal). Nii muudetakse riigi kohta info leidmine lihtsamaks.
Uudisena sai portaali sisse logida mobiil-IDga.
Mobiil-IDga sisselogimise võimalus teeb riigiportaali teenuste kasutamise mugavamaks. Riigiportaali edasiarendamisel pööratakse suuremat tähelepanu kasutusmugavusele ja kasutajate ringi suurendamisele.
- Kuu aja jooksul pärast ühtse riigiportaal eesti.ee avamist on portaali külastanud ligi 110 000 inimest, kelle hulgast 8000 on portaali külastanud välismaalt, peamiselt Soomest, Rootsist ja USAst.
- Ametlikku @eesti.ee e-posti süsteemi kasutab samal ajal umbes 19 000 inimest ja 17 000 ettevõtet.
Riigiportaal eesti.ee saab värske näo ja sisu
2009. aastal saab eesti.ee uue logo. Aasta hiljem korraldatakse teavituskampaania, et jõuda maapiirkondade inimesteni, kellel võiks riigiportaali teenustest kõige rohkem kasu olla. 2011. aasta sügisel on valmis senisest sisukam ettevõtjate osa. Portaali navigatsiooniskeem ja lehe toimimise loogika on kasutajasõbralikumad kui varem.
Uude portaali on koondanud enam kui 200 teenust, 400 artiklit ja 2500 kontakti. Kaks olulisemat muudatust on info otsimine ja kasutaja isiklike asjade kaust.
Uue sisu ja funktsioonidega riigiportaali väljanägemine alates 2011. aastast.
Samal ajal tehakse uute teenuste loomine lihtsamaks. Riigiportaal hakkab asutustele pakkuma mitmekülgseid võimalusi e-teenuste kasutamiseks, näiteks:
- teavitusteenustega inimestele meeldetuletuste saatmist
- autentimist ID-kaardi, mobiil-ID või internetipangaga riigiportaalivälistes infosüsteemides
- elektrooniliste avalduste vastuvõtmist läbi riigiportaali.
Riigiportaali arendaja ja haldaja on 2011. aastast riigi infosüsteemi amet.
Isiklik avaleht
Riigiportaali 10. tegutsemisaastal (2013) valmib sisselogitud kasutaja avaleht, mis koondab erinevatest registritest pärineva info inimese kohta ühele lehele. Nii saab lihtsalt ja mugavalt enda andmetest ülevaate ühel leheküljel.
Isiklikul avalehel näeb sisselogimise järel endaga seotud andmeid.
2014. aastal lisanduvad väga populaarsetele liiklusregistri teavitustele ka ettevõtja teavitused.
2015. aastal on eesti.ee-s 815 e-teenust. 2014. aasta jooksul on kasutajaid enam kui 200 riigist ja 9000 linnast. Kõige enam vaadatakse Minu asjade menüüd, logitakse sisse SAISi, täiendatakse töövõimetuslehti ja vaadatakse oma retsepte.
Kasutustingimused muutuvad
2015. aasta detsembris muudetakse eesti.ee teavituste kasutustingimusi. Oma @eesti.ee aadressi suunamisega annab inimene nõusoleku, et riigiasutused saadavad talle sellele aadressile ametlikke dokumente ja edastavad teateid. Ühtlasi tähendab see, et inimene nõustub dokumentide elektroonilise kättetoimetamisega neil juhtudel, kui nõusoleku küsimine on ette nähtud seadusega.
Riigiportaal saab taas värske näo ja kohandub mobiilsete seadmetega
2016. aastal hakatakse tehniliselt vananenud portaali uuendama, samuti muutub eesti.ee välimus, ülesehitus ja artiklite teemagrupid reastatakse populaarsuse järgi.
Portaali avaleht alates 19. juunist 2017.
2017. aasta 19. juunil jõuab kasutajate ette uuendatud portaal – esialgu artiklite osa, mida saab lugeda portaali sisse logimata. Portaali teemalehti ilmestavad Eesti fotograafide tehtud pildid. Uuendatud portaali on mugav kasutada ka mobiilis või tahvelarvutiga.
Portaali teemaleht alates 19. juunist 2017.
Kasutusse jääb kaks portaali – uues on artiklid, vanas aga e-teenused.
Parema sisu pakkumiseks küsitakse iga artikli all, kas kasutaja sai vastuse teda huvitanud küsimusele või millele ta endiselt vastust otsib.
Kasutaja saab oma arvamuse öelda kohe artikli all.
Korrastatakse e-teenuseid
Koos eesti.ee uuendamisega vaadatakse üle aegade jooksul tehtud e-teenused, et ei oleks dubleerimist ega ebakvaliteetseid aegunud e-teenuseid. Eesti.ee on jätkuvalt uks e-riiki, pakkudes informatsiooni ja ülevaadet e-teenustest ühes kohas.
Portaali logiti 2017. aastal sisse 3 870 000 korda.
@eesti.ee aadressi oli 2017. aasta lõpuks suunanud 398 677 inimest.
2017. aasta kevadel hakkab tööle andmejälgija teenus, millega inimene saab ülevaate, mis riigiametid on tema kohta käivaid andmeid kasutanud.
2017. aastal on eesti.ee-s eesti, vene ja inglise keeles kokku 1330 artiklit, 154 teenust ja 2866 kontakti.
Enim vaadatakse Minu asjade menüüd, täiendatakse töövõimetuslehti, vaadatakse oma retsepte ja töövõimetushüvitisi. Artiklite hulgast hoitakse enim silma peal riiklikel pühadel, lipupäevadel ja koolivaheaegadel.
2017. aastal annab RIA lubaduse, et kingib vabariigi 100. sünnipäevaks uue sisselogitud vaate, mis ühtlustab eesti.ee visuaali ning muuhulgas likvideerib tehnoloogilise võla. Eesti.ee on värav e-teenuste juurde ehk linkide kogum – e-teenuste korrastamise raames viiakse hulk kohalike omavalitsuste jms teenuseid portaalist välja, kuna antud haldusmudelit peetakse jätkusuutmatuks. Riigis on üle 5000 e-teenuse.
2017. aastal annab RIA lubaduse, et kingib vabariigi 100. sünnipäevaks uue sisselogitud vaate
2018 valmib vabariigi 100. juubeliks uus sinine portaal
2017. aasta teisest poolest hakatakse eesti.ee visiooni taaslooma, mille kandvaks ideeks saab sündmustepõhine lähenemine. Oluliseks peetakse, et inimene saab ülevaate infost ühest kohast, olgu selleks lapse sünd või lähedase surm.
Uue lähenemisega sinine portaal jõuab kasutajateni 2018. aasta detsembris ning uuendustööd maksavad ca 300 000 eurot. Uue disaini puhul taaskasutatakse Maksu- ja Tolliameti portaali jaoks loodud stiiliraamatut. Viimane on heaks suunaks, kuidas riigis e-teenuseid kuluefektiivsemalt arendada.
2018. aastal valmib vabariigi 100. juubeliks sündmustepõhisema avalehega sinine portaal.
2021 suunatakse riiklik postkast automaatselt edasi 1,3 miljonile kodanikule
Märtsis 2021 suunatakse eesti.ee-s asuv riiklik postkast elanike rahvastikuregistris märgitud e-posti aadressitele – senise ca 400 000 asemel 1,3 miljonit suunamist. Muudatuse ajendiks on soov jagada kodanikele efektiivsemalt vaktsineerimisinfot ja kutsuda vanusegruppide kaupa inimesi vaktsineerima. Antud muudatus on märgiline – kui varasemalt lasus vastutus suunamise eest inimesel endal, siis nüüdsest teeb riik seda kodaniku eest ise.
2021. aasta suvel suurendatakse eesti.ee tehnilist võimekust ning Vue veebiraamistiku asemel võetakse kasutusele Angular, mis muudab portaali jätkusuutlikumaks ja võimaldab hajusamat arhitektuuri. Eesmärk on tõsta rakenduste töökindlust ning tagada suuremat sõltumatust. Sisselogitud vaates viiakse iseteeninduse moodul (nt minu andmed, postkast, andmejälgija jms) ja sisuinfo vasakmenüüsse kokku, et info oleks paremini leitav. Sügisel lisanduvad riiklikule postkastile uued funktsionaalused, näiteks dokumentide allkirjastamise ja krüpteerimise võimalus.
2021. aasta suvel viiakse eesti.ee üle uuele, tehnilist võimekust tõstvale veebiraamistikule.
2021. aasta detsembris hakkab tööle nõusolekuteenus, mis võimaldab inimesel anda riigile loa jagamaks tema isikuandmeid kindla teenusepakkujaga näiteks järelmaksu võtmiseks.
Eesti.ee-l on aastas ligi 7 miljonit külastust ning märtsis jõuab vaktsineerimisinfo tõttu portaali tervelt 1,1 miljonit külastajat.
Eesti.ee-s on eesti, vene ja inglise keeles kokku 1350 artiklit ning 85 e-teenust.
Populaarseimad teenused on seotud tervisega: töövõimetuslehed, retseptide ning andmete vaatamine haigekassas. Ettevõtja vaates on oluliseks ka notariaalsed dokumendid ning liikluskindlustuse ajalugu.
2022 eesti.ee-s uuenenud ettevõtja keskkond ning rohelise portaali sulgemine
Uus ettevõtja portaal valmib novembris 2022.
Aasta 2022 on eesti.ee-le sündmusterohke aasta, novembris näeb ilmavalgust ettevõtjatele suunatud uus keskkond, mis koondab kokku kõik olulise info ja teenused, mida ettevõtja riigiga asjaajamiseks vajab – alates ettevõtte asutamiseks vajaminevast materjalist kuni teenusteni, mida kasutavad ettevõtete raamatupidajad igapäevaselt selleks, et tagada ettevõtte toimimine. Riigiportaal on ainus keskkond, kus edastatakse töövõimetuslehti (nn haigusleht) ning see teenus on ka kasutamise statistikas kõige kõrgemal kohal. Veel kasutavad ettevõtjad ja ettevõtete töötajad lehte peaasjalikult ettevõtte ja isikute andmete päringuteks, puhkusetasu ja keskmise töötasu hüvitamise taotluste tegemiseks, notariaalsete dokumentide ning liikluskindlustuse ajaloo ja andmete kontrollimiseks.
Iseteeninduses avaneb uus töölaud, kuhu on koondunud ettevõtte põhilised äriandmed (nt nimi, registrikood, tegevusala kood), enim kasutatavad e-teenused ja ettevõtte kohustused (sh suunav info majandusaastaaruande, käibedeklaratsiooni ja aruannete esitamise kohta). Samuti on ettevõtjatele abiks andmekaart, kus on kirjas viited põhilistele ettevõtjale mõeldud tegevustele ja infole riigis, teiste hulgas kohustused, rahastusvõimalused, statistika ning võrgustiku andmed välisturgudele suundujatele.
Kokku on ettevõtjatele mõeldud keskkonnas 30 teenust.
Ühes ettevõtja vaate valmimisega saab värskenduse kogu portaal, parendatakse kasutajamugavust ning oluline rõhk on e-teenuste ja infoartiklite integratsioonil, et teenuste leitavust tõsta.
Sama aasta detsembris suletakse vana nn roheline portaal ning eesti.ee on ühtses sinises keskkonnas. 2021. aasta juulis pärast dokumendifotode ebaseaduslikku allalaadimist eraldatakse valitsuse poolt ühekordselt 500 000 eurot rohelise portaali sulgemiseks. Alates sellest tehakse üle 10 000 töötunni, et lõppkasutajale vana portaal sulgeda.
Riigiportaali roheline nägu jõudis kasutajate ette 2011. aastal ning suletakse 2022. aastal.
Eesti.ee-sse lisandub kaks uut sündmusteenust, abiellumine ja lapse saamine. Eesti.ee kaudu saab alustada abiellumise avalduse esitamisega, liikudes sealt ühekordse sisselogimisega rahvastikuregistrisse. Ühekordse logimise võimekus (riigi SSO) valmib samuti detsembris. Lapse sünni info on toetatud interaktiivse ajajoonega, mis annab kogu vajaliku info alates pisipere planeerimisest kuni lapse kolme aastaseks saamiseni.
Eesti.ee on oluline keskpunkt riigi „minu andmetele“ ja e-teenustele, mis võimaldab inimesel omada ülevaadet oma õigustest ja kohustustest. Portaali sisenedes saab iga inimene vajalikku infot nii dokumentide, tervise, pere, laste, hüvitiste ja kohustuste kohta.
Eesti.ee-d külastab aastas ligi 7 miljonit külastajat ning postkasti kaudu saadetakse kodanikele üle 3,5 miljoni teavituse dokumentide aegumise, valijakaardi, kaitseväekohustuse, trahvide jms teabe kohta.
Eesti.ee-s on eesti, vene ja inglise keeles kokku 1700 artiklit ning 100 e-teenust.